Friday, November 14, 2008

Torsdag og gamle fru Olsen


Efter at have liftet dagmanden hjem til hans hacienda i sydhavnens skumle jet-set område lagde jeg ud med et par små ture og fik så en ældre Quinde op v. et af de store indkøbscentre i Kbh.
"hvor var det rart de gad standse, men i chauffører er nu også så søde til at hjælpe en gammel kone som mig" messede hun så det stod mig lysende klart, at det var den "olle-blues" hun lovprisende fyrede af, når hun skulle hjem med en taxi, med tonstung pensionist-indkøbsvogn. Jeg pakkede hende og varerne ind i vognen og vi trillede mod hendes hjem, "mine sønner gider ikke rigtigt se mig" sagde hun pludselig lidt trist, "ja, den ene er 45, den anden 60, men de har vel så meget at se til, så det ændrer sig jo nok ikke rigtigt." Foreslog hende at finde nogle fritids-sysle-ting, spille kort, gymnastik, bowle, hvad ved jeg, hun svarede: "IH, jamen jeg går skam til mange ting, jeg er kun hjemme 2 aftener om ugen, så jeg er skam også travlt besat" Pludselig undrede det mig ikke mere sønnerne ikke kom så tit, hvis mor itte er hjemme, (sagde det skam også til hende). Hun funderede lidt og sagde så, at nu ville hun samle familien, det blev nok den sidste jul, "hjertet, helbredet ved du nok" sagde hun stille. "En gammel kone som mig, mærker sgu når manden med leen er begyndt at spejde efter en". Vi ankom så til hendes opgang, fik mine penge og bar hendes varer op, for hver gang hun kom til enden af trappen måtte hun hive efter luften og mit nervøse blik, ja det blev jo bemærket, jeg skulle bare tage det roligt, sådan var det blevet over de sidste par år. Her til formiddag kan jeg stadig mærke hendes smil og varme sind, selvom jeg satte hende af kl 18 igår.
Hun havde affundet sig med det, affundet sig med det snart var forbi, virkede mæt og tilfreds af dage, virkede som om det var ok, det var sådan det skulle være, bare hun kunne nå julen med sine børn en allersidste gang være der som mor for sine drenge.
Bare de har tid og kan nå julen med hende!
----------------------------------------------------
Resten af aftenen var noget sjapperi, folk var rolige, trætte og tonedøve for for alt andet end målet: Afslutningen på en torsdag i "nu er det gudskelov snart weekend" tegn. Tog regional-spøgelset hjem og fik "fornøjelsen" af at tvangsindånde togkonduktørens kæmpe anal-udånding med en SÅ ubehøvlet mangde af fækalie-stank så jeg følte trang til spydigt, at revse ham verbalt.
Jeg havde ikke tid, nu skulle jeg bare hjem!

No comments: